Kogeldruk en overbelading belangrijk? Zeker wel!
Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen, uitleg en vragen in een oefenexamen over de “maximale toegestane massa” van een aanhanger.
De kans is groot dat je dan het getal hebt onthouden en verder eigenlijk een beetje je schouders hebt opgehaald. Maar het is goed om er wel bij stil te staan.
Het heeft alles te maken met kogeldruk, een term die in het CBR theorie examen binnenkort ook gebruikt gaat worden als het gaat over aanhangwagens, caravans en overbelading.
Bekijk onderstaand filmpje even, daar kun je heel duidelijk zien wat de gevolgen zijn van een verkeerde belading of overbelading.
Rij je met een (ongeregistreerde) aanhanger, dan mag het totale gewicht inclusief de aanhanger (de “massa”) nooit meer bedragen dan 750 kg.
Wat is kogeldruk precies?
Kogeldruk is de kracht die de aanhangwagen uitoefent op de trekhaak van je auto. De manier van laden is daarbij erg belangrijk. Veel gewicht voorin kan een te hoge kogeldruk veroorzaken. Te veel lading achterin de laadbak? Dan krijg je een te kleine kogeldruk. Het zwaartepunt van de lading moet zo kort mogelijk boven de as liggen.
Te lage kogeldruk
De aanhangwagen gaat zich ‘zweverig’ gedragen. Zijwind en passerende vrachtauto’s kunnen ervoor zorgen dat je gaat slingeren. Verplaats de lading meer naar het midden.
Te hoge kogeldruk
Is de kogeldruk te hoog dan krijg je een te grote belasting op je autovering en de aanhangwagen koppeling. Het rijcomfort neemt af. Zorg voor een betere verdeling en verplaats de lading meer naar het midden.
Meten van de kogeldruk
Dat is vaak niet zo eenvoudig te bepalen. Er zijn speciale meters te koop maar meestal heb je die niet direct bij de hand. Hoe dan? Als uitgangspunt mag je een kogeldruk van 5 – 10% van het gewicht van de beladen aanhangwagen gebruiken. Heb je een kogeldruk van meer dan 75 kg dan is dat niet goed. Je kunt een gewone personenweegschaal gebruiken om de kogeldruk vast te stellen. Leg een plankje op de personenweegschaal om de druk over een groter oppervlak te verdelen en daar leg je weer een stuk hout op. Laat de koppeling daarop rusten om de kogeldruk af te lezen.
Hoe schat je in of een aanhanger overbeladen is?
Kun je de aanhanger vooraan nog goed tillen en zonder al te veel inspanning op de trekhaak zetten? Dan heb je – in de meeste gevallen – een goede kogeldruk. Valt de aanhangwagen (zonder gebruik van steunpunten achter) achterover, de heb je te maken met een te lage kogeldruk.
Let op wat je vervoert
Stel je gaat een aanhanger met zand laden, er wordt zoveel zand geladen dat je voldoet aan het maximale gewicht van 750 kg. Onderweg gaat het regenen. Dan betekent dat het gewicht enorm gaat toenemen, nat zand is veel zwaarder dan droog zand.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Dan kun je dit nazoeken in de theorieboeken van Verjo.