Voorjaarsmoeheid, vermoeid achter het stuur
Voorjaarsmoeheid kan ontstaan door een groot gebrek aan vitamine, mineralen, beweging en buitenactiviteiten. Die tekorten worden doorgaans opgelopen in de winter, maar vooral in het voorjaar gaan we dat merken. De klachten zijn vaak oververmoeidheid, depressie, een behoorlijke behoefte aan meer slaap.
Tijdens de herfst en winter gaat ons energieniveau ongemerkt, heel langzaam, achteruit. Tot dat je op een dag merkt dat je toch wel erg vermoeid bent. Concentratie bij het rijden kan dan een probleem zijn. De zon gaat schijnen, heerlijk achter het glas van je auto lijkt de lente nu echt in aantocht.
Met drie seconden slaap achter het stuur ben je zo 80 meter verder
Een latente vermoeidheid heeft negatieve invloed op je prestaties en de concentratie en dus het veilig besturen van je auto. Als je 100 km per uur rijdt, en je knikkebolt heel even, dan ben je voor dat je het weet al ruim 80 meter verder. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben in het verkeer.
Volgens een conservatieve schatting van buitenlandse studies, is in 10% tot 15% van de ernstige verkeersongevallen sprake van vermoeidheid achter het stuur. .
Wat automobilisten zelf vinden van vermoeid achter het stuur
Automobilisten vinden zelf ook dat vermoeid rijden gevaarlijk is, ze herkennen het wel bij zichzelf. (bron: Goldenbeld Ch 2011) Geeuwen, de ogen niet open kunnen houden en concentratieverlies zijn volgens de automobilisten de belangrijkste aanwijzingen van vermoeidheid.
Maar lang niet alle automobilisten verbinden daar consequenties aan. Twintig procent gaf aan dat ze het afgelopen jaar wel eens zijn gaan rijden of zijn blijven rijden terwijl ze zelf vonden dat ze daar te vermoeid voor waren. Bij vrachtwagenchauffeurs is dat 37%.
Op het moment dat vermoeidheid optreedt, kan een automobilist besluiten te stoppen met rijden om even te slapen of een passagier te vragen om het stuur over te nemen. Deze twee strategieën om vermoeid rijden tegen te gaan zijn volgens automobilisten zelf het effectiefst, maar het zijn niet de meest gebruikte strategieën.
Automobilisten kiezen vooral voor frisse lucht in de auto (raampje open of airco aan), praten met een passagier, even stoppen om te eten of te bewegen, of de muziek harder zetten. Vrachtautochauffeurs zeggen vaker dat ze bij vermoeidheid stoppen met rijden om te rusten of te slapen. Zij zijn daar via de wet op rij- en rusttijden uiteraard ook toe verplicht.
Vermoeid achter het stuur wordt vaak onderschat
45% denkt dat ze de vermoeidheid kunnen compenseren door hun ervaring
43% rijdt vaak auto op tijden dat ze eigenlijk gewend zijn om te slapen. Het lichaam heeft aanpassingsmoeilijkheden
54% neemt pas na 3 of 4 uur, of zelfs later, een pauze, terwijl dat om de 2 uur zou moeten zijn
17% rijdt verder, ook als ze weten dat ze moe zijn. Ze riskeren bewust hun leven en dat van anderen
Wat niet helpt
- Jezelf knijpen
- De ramen open zetten
- Kauwgum eten
- Harde muziek opzetten
- Koffie of energydrank
Voel je de slaap opkomen, worden je oogleden zwaar of moet je vaak gapen? Pauzeer even, zet je auto aan de kant en strek even je benen. Een korte slaap van 10 of 20 minuten kan voor veel mensen ook wonderen doen.