De acht grootste fouten bij ijs en sneeuw
Rijden met een kijkgaatje
Het is koud buiten, heel koud en omdat je de ruiten van je auto schoon moet maken word je zelf nog kouder. Dan maar snel een stukje van de voorruit, de rest komt wel als de motor warm is gelopen….
Doe het niet: je hebt echt maar een heel beperkt zicht, je kunt alleen maar voor je uitkijken en je ziet het overige verkeer niet aankomen. En ook heel belangrijk: de boete kan zomaar € 230,00 bedragen.
Een lekkere dikke winterjas achter het stuur
Draag je een dikke winterjas of een dons jack achter ruit stuur? Dat brengt je veiligheid erg in gevaar. Je veiligheidsriem past niet goed meer en zelfs bij een botsing van 16 km/uur kan dat verwondingen tot gevolg hebben. Kijk even naar het filmpje dat we eerder al geplaatst hebben.
Het negeren van met sneeuw bedekte verkeersborden Het goed herkennen van borden die met sneeuw bedekt zijn is lastig. Je kunt alleen maar afgaan op de vorm. Je denkt dat je de borden kent, maar is dat ook zo?
De auto niet sneeuw vrij maken De sneeuw op je richtingaanwijzers, achterlichten, koplampen en kentekenplaten moet voor vertrek verwijderd worden. Dat geldt ook voor het dak. Als de sneeuw er tijdens het rijden afwaait belemmer je het achterop komend verkeer. En wat te denken als je plotseling moet remmen: alle sneeuw komt via je voorruit naar beneden en jij ziet niets meer.
Motor laten draaien bij het sneeuw/ijs vrij maken
Laat de motor niet draaien als je de auto ijs en sneeuw vrij maakt. Je veroorzaakt onnodig lawaai en extra uitlaatgassen. Bovendien duurt het langer voordat de motor warm wordt als de auto stationair draait.
Het onderschatten van de remafstand Gebruik winterbanden!
Bij zomerbanden is de remafstand twee keer zo lang. Ga je de grens over? In Duitsland is het gebruik van winterbanden verplicht en krijg je een boete als je ze niet gebruikt. Ook all season banden kennen een lange remafstand in de winter (een voertuiglengte langer).
Het inhalen van strooiwagens en sneeuwschuivers
Het is sterk af te raden om strooiwagens of sneeuwschuivers in te halen.Blijf er liever achter rijden. De weg voor de strooiwagen / sneeuwschuiver is nog niet schoongemaakt en vaak gevaarlijk glad. Niet alle wegen kunnen tegelijkertijd worden schoongemaakt, daar is tijd voor nodig. Pas je rijstijl en je snelheid aan als je toch gebruik moet maken van wegen die nog niet schoon zijn.
Op weg gaan met niet goed gepakte spullen voor de wintersport
Bij een ongeluk kunnen ski’s zich snel in de rugleuningen boren, hoofden worden getroffen door skischoenen en inzittenden raken ernstig gewond. Kom je met 50 km per uur in een botsing terecht dan kan een koffer van 20 kilo al snel een kracht krijgen van een ton. Het gebruik van dak-boxen, ski-rekken en riemen is erg aan te bevelen